Construind Echipe de succes – partea II
„A fi impreuna este un inceput, a ramane impreuna este un progres, a lucra impreuna este un succes” – Henry Ford
Daca in prima parte a articolului mentionam ca este imperios necesar sa provocati un succes rapid si sa-l recunoasteti vom continua astazi cu inca patru strategii:
2. Echipele au succes pentru ca managerii se asigura la nivel individual ca fiecare membru a inteles CE se asteapta de la el.
Conduceti discutii lunare individuale cu fiecare membru ( afla cum la un cursuri de leadership si management), pe logica: ce ai/am facut luna trecuta, cum esti/suntem azi cu stadiile muncii, ce faci/facem luna viitoare si cum te pot sprijini. Cu cat sarcinile si responsabilitatile sunt expuse mai clar si adaptate fiecaruia, prin KPI si obiective SMART, cu atat oamenii inteleg mai bine pentru ce sunt platiti si care este rolul lor in cadrul echipei, care este plus-valoarea asteptata de la fiecare.
3. Echipele au succes pentru ca abordeaza greselile ca pe ocazii de invatare.
Numai cine nu munceste nu greseste; cand apare greseala nu exista acuze, telefoane fara fir, adunari generale extraordinare ad-hoc ci se comunica, se analizeaza si se dezvolta mecanisme care sa inlature cauze si nu efecte.
Ce invatam de aici?
Membrii sunt incurajati sa anunte din timp disfunctionalitati (comunicare deschisa), sa identifice trasabilitati, sa-si asume esecul ca premisa pentru succesul altora (interdependenta), am gresit eu, cum sa facem sa nu repete si altii.
4. Echipele au succes pentru ca accepta individualitati (nu si individualisme).
Inteleg ca unicitatea membrilor le asigura diversitatea perspectivelor, a ideilor si solutiilor posibile, ce largesc baza de selectie pentru actiuni si rezultate eficace. Echipele mature ii apreciaza pe membri noi, cu idei proaspete si abordari neconventionale care pot reinventa teme, out of the box. Liderii stiu sa caute si sa asculte idei, climatul este ascultare activa, de comunicare deschisa. Separati atragerea de idei proaspete de selectia lor, chiar in sedinte distincte.
5. Echipele au succes pentru ca membrii se respecta si se simt importanti.
Fiecare membru stie sa-l valorizeze pe celalalt, sa-i recunoasca fiecare contributie si nu ezita sa-i ceara sprijinul, pentru a oferi mai apoi sprijin. Interesant pentru ca de regula invatam ca echipa inseamna sa oferi; inseamna insa si sa ceri, pentru a oferi astfel ocazia primirii unui serviciu de calitate dar si pantru a primi cereri ale altora. Este o spirala armonioasa a legii reciprocitatii, cu efecte multiplicate pozitiv. Ca manageri lideri provocati aceste cereri intre membrii echipei.