Feedback-ul profesional într-o organizație
Stiți bancul acela cu managerul care o întreabă pe femeia de servici de ce stă degeaba, ce așteaptă? „Feedback, maică, feedback.” era răspunsul ei corporatist.
Să nu înțelegem doar morala cu … „fară îndrumare nu mișcăm nimic”, un sindrom vegetativ larg răspandit ci în special morala cu… „ceea ce fac bine nu se vede (este ceva așteptat), ceea ce nu fac bine se vede”. Avem acea obișnuință de a trece repede peste recunoașterea realizărilor altora și criticarea plenară a eșecului acelorași.
De unde vin aceste obișnuințe?
Da, trăim într-o societate care ne-a cultivat încă din școală cultul competitiv al rezultatelor, toata lumea se așteaptă să performăm, să facem bine, ceva bun și din prima. Ori in viață, la muncă, în echipă nu-i tocmai așa. Neglijarea recunoașterii îi poate demotiva pe unii iar apoi oamenii se duc și se motiveaza în altă parte, merg la interviuri de recrutare, cauta companii care înțeleg importanța recunoașterii și practica feedback-ul profesional.
Cei mai importanți factori motivatori cunoscuți sunt obținerea de rezultate și recunoașterea rezultatelor. Alt adevar este că nu știm cum să oferim feedback, pentru că nu știm; nu am fost învătați sau am fost învățați greșit, doar evidențiindu-ni-se greșelile. Avem deci oroare sau stângăcie sau viteză în a oferi acest lucru.
Iată un instrument de evaluare care scoate pe cât posibil subiectivismul din ecuație și care propune un alt format, invers ca la școală:
After Action Review – Invățare după o acțiune – instrument de feedback profesional și dezvoltare de abilități
Constă într-o discuție individuală manager – angajat, cu scopul de a evalua și învăța după o acțiune, o activitate întreprinsă, prin evidențierea comportamentelor pozitive dar și a acelora de îmbunătățit.
Luați o foaie de hârtie, împărțiți-o în două coloane, una cu Plus, cealaltă cu Delta / de dezvoltat.
- Incepeți cu aspecte pozitive remarcate și nu cu cele negative sau de îmbunătățit – invers ca la școală
- Concentrati-vă pe evidențierea comportamentelor și nu pe etichetarea angajatului – „faci” versus „ești ok”
- Spune toate comportamentele pozitive și după ce le-ai terminat continua cu cele de dezvoltat
- Nu formulați „asta nu faci bine/suficient” ci formulati ca ceva de dezvoltat: „mai ai de lucrat la aspectul X”
- La comportamente de dezvoltat vei spune doar două! Astfel se va crea o disproporție voită, în avantajul comportamentelor pozitive și angajatul va fi motivat să le continue pe acestea dar și să le schimbe pe celelalte. Dacă vrei să oferi mai mult feedback pentru schimbare atunci vei genera și alte activități care să se finalizeze cu un alt After Action Review.
- After Action Review se efectueaza imediat după o acțiune și nu la final de zi / săptămână / proiect / campanie.
Beneficiile confirmă comportamente dezirabile dar şi pe cele de inlocuit, intr-un mediu controlat şi motivator.
Paralela Plus si Delta aduce doza de obiectivism necesara, discuția în sine, concentrată pe acțiuni și comportamente este un mare plus.
Vă urez succes în utilizarea acestui instrument de dezvoltare de abilități.
Te invit să vizionezi pe youtube detaliii despre Feedback-ul profesional intr-o organizatie , pe canalul meu, Radu Nechita.
dar și mai multe poți afla în cartea Către leadership prin management
pe care o găsești în librării și online la Cărturești, Cartepedia, Librarium, Libris, Librariile Alexandria sau o poți comanda cu autograf la 0740 101764.
Te invit să exersezi After Action Review – Invățare după o acțiune – instrument de feedback profesional și dezvoltare de abilități la cursurile open de leadership:
Distribuie prietenilor dacă crezi că informația este utilă pentru ei. Mulțumim!