Bune practici pentru stimularea comunicarii deschise si a asumarii responsabilitatii in echipe si organizatii – partea I
În peste 21 ani de management și de susținere de cursuri de leadership și management am avut onoarea de a exersa și valida o sumă de bune practici.
Găsiți mai jos 10 practici pe care vi le propun și vouă, antreprenori, team leader-i, manageri, spre cunoaștere și adaptare.
Unele vă sunt arhicunoscute, altele sunt poate prea simple iar altele necesită validare.
1. Spuneți ceva de bine
- Când intrați într-o încăpere unde sunt alți oameni, colegi, colaboratori, etc., în primele 30 de secunde spuneți ceva de bine. Dacă nu aveți nimic de bine de spus atunci tăceți, (astfel veți fi asociați mai ușor cu percepții pozitive și nu va aparea nici fenomenul „șase vine șefu’ “).
2. Fii perceput pozitiv
- Când doriti sa va sporiți influența, etic, asupra cuiva să vă puneți întrebarea „Cum pot eu să-l sprijin pe cel din fața mea?” (abordarea sincera și cu acțiuni concrete va declanșa principiul Reciprocității; măcar la nivel subliminal – veți fi perceput pozitiv și se va intoarce „buna intenție” ; sursa: Robert Chaldini – Principiile Persuasiunii).
3. Când vine cu o problema
- De câte ori un angajat vine la voi cu o problemă antrenați-l astfel: „când vii cu o problemă (este foarte bine ca vii) te rog ca pe drum să te gândești și la 2-3 soluții de rezolvare”. Asta îl va transforma treptat dintr-un simplu postaș de probleme într-un creier care caută și soluții (va exista în viitor o șansă rezonabila ca el să identifice idei de rezolvare sau chiar să facă stânga-mprejur asumându-și inițiative).
4. Redu pierderile în comunicare
- Agreați că orice comunicare către cineva, în fapt o transmitere de informații, să fie dublată: verbal cu scris, telefon cu mail, mail cu sms, cu whatsapp, etc. Astfel riscurile de pierderi în comunicare scad vizibil. Mai bine investiți câteva secunde în plus decât să constatați că o informație nu a ajuns la timp.
5. Fii transparent
- Agreați ca orice mail sa fie cu Cc la un coleg; astfel o să-l recititi rapid înainte de transmitere, stiind că se uita mai multe perechi de ochi. Îl veți scrie mai concis și veți fi și transparent, bun echipier, fără a fi depozitarul ori „de neinlocuit”-ul cuiva. Din contra, veți putea fi suplinit în timp real.
6. Alocă (întâi) timp pentru lucruri importante
- Stabiliți timpi de răspuns pe diverse canale de comunicare: telefon & sms – aceeași zi, mail – 24 ore, ș.a. Cu unele exceptii, ex: case de expediții, răspunsul imediat la mail-uri va canaliza activitatea spre lucruri urgente și nu importante. Unu la mână: nu orice răspuns rapid este calificat și, doi: doar reacționând la ce vine din afară nu vom putea construi proiectele proprii. Efectul îl cunoașteți, dacă rezolvăm doar urgențe în dauna importanțelor, lucrurile urgente vor deveni mai dese; dacă alocăm (întâi) timp pentru lucruri importante dar neurgente, urgențele vor deveni mai rare. (Sursa: Allain Lakein).
7. Ocazia să se exprime
- Când cereți idei/soluții într-un grup pentru o situație sau problemă rugați ca fiecare participant să scrie în câteva minute 3-5 idei de soluționare, apoi pe rând să le enunțe fiecare. Așa toți au ocazia să se exprime. Altfel, cei mai vocali vor lua inițiativă iar idei bune se pot pierde. Întâi le scriem apoi le spunem. (scrisul cristalizează gândirea iar gândirea motivează acțiunea; doar această tehnica poate face uneori diferența dintre eficient și eficace).
8. Și de bine și de rău
- Când oferiți un feedback începeți întotdeauna cu ceva pozitiv. Nu unul de complezență ci ceva real, argumentat. Astfel veți separa celalalt feedback, negativul, de primul impuls și îi veți conferi și un context corect, obiectiv. (oamenii care îți spun și de bine și de rău sunt percepuți ca sinceri, franci, deschiși, realiști, obiectivi chiar; cei care doar îți evidentiază plusuri sunt lingușitori și interesați, cei care doar îți spun minusuri sau nereușite sunt iarăși măcar antipatici, nu învățăm din acea critică dar luăm în personal).
9. Evidențiați comportamente
- Când oferiți un feedback evidențiati comportamente, nu puneți etichete. Comportamente: face, realizează, aplică, ș.a. sunt categoric argumente în sine, cu valoare de confirmare a unor abilități. Etichetele gen “ești ok, esti non-ok” nu spun prea multe, nu-i valideaza clar colegului care sunt comportamentele dezirabile. Există o practică acceptabilă în a oferi feedback enunțând calități, de exemplu: „ești empatic”. Este tot o etichetă care ține locul exprimării corecte „arăți empatie”.
10. Lăudați în public, criticați în particular
- Atunci când lăudați în public un coleg, cu comportamentele lui cu tot și cu rezultatele sale el devine un model pentru ceilalți. Când laudați pe cineva de fapt le spunem celorlalți: “așa mă aștept să gândiți și acționați fiecare de acum înainte”. Este excelent, oamenii vor ști clar ce se asteaptă de la ei. Când criticați, prima dată obligatoriu este într-o discuție individuală, cu fapte spuse și fara etichete. Dacă criticați în public pierdeți leadership-ul.
Citește și partea II.
Sunt Radu Nechita
training partner MENTOR Training, licentiat LIFO® si Human Synergistics®
autor al cărților: Către leadership prin management (2020)
Vânzarea consultativă – 125 de tehnici (2018)
Vânzarea consultativă : 300 de tehnici și bune practici moderne (2022)
Înscrie-te la newsletter pentru a primi noi articole și invitații la webinarii și cursuri de leadership si management, cursuri open sau in company.
Pentru materiale video, abonează-te la canalul meu youtube.
Distribuie daca ți-a placut și crezi ca articolul poate fi util și prietenilor tăi.
Te rog să oferi feedback „Plus și de îmbunătățit” pentru practicile de mai sus.
- Ce ai aplicat și a funcționat?
- Ce ai aplicat și nu a funcționat?
Mulțumesc!