Pilula de management

se adreseaza antreprenorilor, managerilor, team leader-ilor si coordonatorilor de departamente,

contine analize, bune practici si perspective, plus instrumente de aplicat imediat.

autor:

ing. dipl. Radu Nechita

training partner MENTOR Training

licentiat LIFO® si Human Synergistics®

Iasi, 17 martie 2017

Bune practici pentru stimularea comunicarii deschise si a asumarii responsabilitatii in echipe si organizatii

– partea II –

In peste 21 ani de management si training de management si leadership al echipelor am avut onoarea de a exersa si valida o suma de bune practici, practici pe care vi le propun si voua dragi colegi lideri si manageri spre cunoastere si adaptare. Unele va sunt arhicunoscute, altele sunt poate prea simple iar altele necesita validare. ( aici: partea I)

11. Vestile bune circula in jos, vestile rele circula in sus. Transmiteti cu regularitate informatii pozitive in sistem, realizari, comenzi onorate, clienti multumiti, s.a.  Scrieti un ziar sau un buletin informativ intern formal, oficial, in care sa mentionati aceste succese si pe cei care au contribuit. Scrierea aceasta va poate lua 2-3 ore dar reprezinta Sistemul de Informare si Recunoastere al organizatiei. Mesajele de fond sunt concise: suntem activi, crestem, celebram efortul, munca, rezultatele, liderii. Vestile rele in sus. Culegem si aceste informatii si, daca sunt sporadice, la nivel individual, facem antrenare – coaching cu cei implicati. Daca sunt mai dese si la nivel de grupa facem training pentru dezvoltare iar daca sunt sistematice in department propuneti strategii noi de target-are, produs, pret, s.a. Este foarte important sa diseminati corect cand este nevoie doar de antrenare individuala, cand sa derulati training si cu cine si cand sa generati noi strategii.

12. Cand cereti idei, solutii cereti nu una ci trei idei, fara conditionare de timp “pana maine”. Daca cereti o idee de imbunatatire oamenii au, statistic, trei-cinci idei dar o vor spune doar pe cea mai conformista si mai putin angajanta pentru ei, care ii expune mai putin. Daca cereti mai multe va vor oferi mai multe, dintre care unele pot fi revolutionare. Presiunea pe timp de regula omoara creativitatea si poate fi interpretata si ca o criza.

13. Premiati performanta si nu prezenta. Cei care contribuie regulat cu idei, au rezultate constante, sunt voluntari la asumarea de noi sarcini sau responsabilitati, ei sunt performerii vostri iar nu cei care o luna au, o luna nu au rezultate; pentru acestia exista training, coaching, s.a.  Performanta asta inseamna: rezultate constante. Asa ca premiati, recunoasteti constanta cu care oamenii fac lucruri care le aduc reusita! Cum? Le recunoasteti statutul de Omul Lunii, acordati unele discriminari pozitive: preemtiuni la cursuri, alegerea concediilor, etc. Mesajul de fond este: premiem efortul, atitudinea, ele aduc rezultate pe termen lung. Astfel, este corect ca un angajat de un an, sa zicem, sa devina senior daca are rezultate bune si constante iar un angajat mai vechi sa ramana la nivel mediu daca nu are asemenea rezultate. Asta il va face sa decida fie sa performeze si el fie sa plece. Ambele sunt corecte, nu aveti nevoie de oameni cu loialitate negativa, de oameni care asteapta salariul sau … pensia. Scopul unui manager nu este sa imbunatateasca media ci sa-i dezvolte pe cei cu atitudine.

14. Premiati orice idee voluntara. Atunci cand oamenii vin cu idei nu le analizati pe loc in profunzime ci, primul lucru, felicitati-i. “multumesc ca te-ai gandit, felicitari. Chiar daca vom aplica sau nu ideea, important este ca ai propus-o”. Premiul este recunoasterea efortului, a atitudinii corecte.

15. La o sedinta; daca tot participati, faceti-o proactiv! Explicati-le oamenilor gandirea “daca tot sunt aici, hai sa ma implic si sa aduc valoare sedintei”. “Cum pot contribui EU ca lucrurile sa mearga mai bine?” Sursa: Jack Welch. Afisati aceste idei in sala de sedinte, de training.

16. Faceti schimb de concesii, este etic. In situatii cand un coleg din echipa ne tot cere favoruri: ore libere, schimb de ture, s.a si le acordam dar cand si noi ii cerem ulterior ceva si suntem refuzati apare o frustrare. Explicatii pot fi diverse, de la niveluri diferite de Inteligenta Emotionala pana la atitudine gresita. Iata o solutie etica, atunci cand colegul ne cere iar o favoare spuneti-i: “desigur, pot face asta pentru tine, sunt convins ca si tu ma vei ajuta cand o sa-ti cer sprijinul”.

17. Stabiliti protocoale de comunicare in sedinte astfel: ” tacere egal acord”, “nu vorbim doi deodata”, “nu doi nervosi simultan”, “cine intarzie face curat”.

18. Misiunea unui manager leader nu este sa-i placa oamenii cu care lucreaza. Nici sa-i transforme, sa-i schimbe. Nu-i puteti schimba pe oameni; singurii care-i pot schimba sunt ei insisi. Misiunea este sa le identificati si sa puneti la treaba calitatile, talentele, abilitatile care ii vor duce la performanta. Sursa: Alfred P Sloane. Concret: delegati dupa atitudine, nu vechime.

19. Problemele se rezolva “de mici”. Sau “presul explodeaza”! Atunci cand apare o situatie limita, o problema, daca ea este neglijata, musamalizata, acoperita (bagata sub pres) sau rezolvata partial si partizan efectul este ca ea se va amplifica in timp. Exponential. Cum se pot rezolva problemele din stadiu incipient, de “mici”? Prin Discutii Lunare Individuale manager – angajat, in care, pe langa planificare, organizare, evaluare proiecte ori activitati sa se expuna si rezolve in timp scurt si probleme de comunicare. Altfel, o problema amanata se va regasi in calitatea slaba a relatiilor interne si apoi si a produsului catre client. Elementul cheie aici este Discutia Lunara Individuala – instrument de comunicare proactiv, sistemic si sistematic.

Va invit sa comentati cu mesaje aceste practici, cu reactii dupa aplicare, pro si contra. Voi continua cu partea a III-a, unde voi introduce si bune practici de organizare individuala si in echipa.

Va multumesc!

 Pilula de Management este transmisa si pe email abonatilor la newsletter.