Managementul stresului și al conflictelor – partea 1/10: Categorii de stres
- Posted by:
- Category: Pilula de Management
“Stresul este distanța de la problemă la soluție“.
În esență, stresul este răspunsul organismului la orice tip de solicitare, indiferent dacă este plăcută sau neplăcută. Stresul nu poate fi evitat. El poate fi ținut sub control și diminuat, prin conștientizare și antrenare.
Managerial, definim stresul ca percepția că nu putem atinge obiectivele cu resursele pe care știm că le avem. Sau nerăbdarea de a atinge obiectivele.
Exemplu sintetic. Pe o scară de la unu la zece, dacă clientul sau altcineva ne cere să ajungem la nivelul zece, în termeni de rezultate, iar noi simțim că putem ajunge doar până la cota opt, cu ce resurse cognitive sau fizice avem, de la opt la zece avem condiții de stres. Nevoia de rezolvare a diferenței, găsirea resurselor plus alte ingrediente iraționale – ego, înțelegeri greșite, neîncrederea în sine, alte bariere auto-impuse – ne pot stimula creativitatea (stresul pozitiv) sau ne pot ruina (stresul negativ). Nu intrăm în termeni de specialitate precum oxitocine, cortizol și altele dar să creionăm totuși stresul.
Există două categorii de stres!
Stresul pozitiv apare atunci când persoanele și circumstanțele ne determină să fim stimulați, datorită unei provocări noi, energici și hotărâți în a acționa și a demonstra ceva ce am dorit intens. Simțim asta când așteptăm pe cineva drag, sau să înceapă un meci din sportul preferat, ori la o absolvire.
Stresul pozitiv ne hrănește organismul.
Stresul negativ apare atunci când persoanele și circumstanțele ne determină să fim defensivi, apatici, debusolați, parcă fără speranță, chiar speriați. Simțim asta când cineva ne atacă sau mediul înconjurător nu mai este în control. Efectele aici sunt în relații defectuase, care conduc la crize și la prea multe întrebări nespuse și fără răspuns, cu prea multe scenarii ipotetice de rezolvare, la scăderea încrederii în sine și treptat în non-performanța individuală.
Stresul negativ ne consumă.
Acest articol este parte integrantă din cartea Către leadership prin management, 2020.
Dacă vă place acest tip de articol, concentrat pe un anumit concept, util muncii voastre, vă invit să dați Like, comentați și distribuiți. Mulțumesc anticipat!
Sunt Radu Nechita
training partner MENTOR Training,
trainer licențiat LIFO® și Human Synergistics®.
Munca mea consta în a accelera procese de învățare aducând grupe de adulți la nivelul dorit de către organizația client.
Propun managerilor, team-leader-ilor, consultanților de vânzări să treacă la nivelul urmator. Etape clare, bune practici și tehnici consacrate, care conduc spre rezultate sustenabile. 1 – cursuri 2 – antrenare 3 – feedback.
Am scris cărțile:
Vânzarea consultativă – 125 de tehnici (2018)
Către leadership prin management (2020)
Vânzarea consultativă : 300 de tehnici și bune practici moderne (2022)
Am scris cărțile:
Vânzarea consultativă – 125 de tehnici (2018)
Către leadership prin management (2020)
Vânzarea consultativă : 300 de tehnici și bune practici moderne (2022)
Urmează partea 2/10 din Managementul stresului și al conflictelor – Tehnici pentru a stimula stresul pozitiv.