Detalii
Managementul stresului și al conflictelor – partea 3/10: Tehnici pentru a diminua stresul negativ
- Posted by:
- Category: Pilula de Management
Suportul colegial.
Despre abordarea eriksoniană am mai scris, folosiți-o cu colegul stresat; arătați-i că sunteți deschis, fiți voi acel prieten suportiv, care nu judecă, care ascultă fără să întrerupă, nu oferă sfaturi nesolicitate, evită să-și exprime acordul față de concluzii negative. Redați-i sentimentul că este ascultat, înțeles și încurajați-i orice gândire constructivă. Aici abilitatea principală este ascultarea activă, cea mai importantă abilitate de comunicare, și puteți gândi că jucați rolul unui vânzător care exersează sau a unui părinte care vorbește cu copilul, acest gând aducându-vă mai multă răbdare cu colegul.
Exemplu celebru. Profesorul australian Allan Pease, în cartea sa Limbajul Vorbirii, vorbește despre o experiență revelatoare cu un student care tot timpul îl aborda la prânz, la cantină, povestindu-i cât de greu o duc diverși membri ai familiei sale cu banii, cu sănătatea și altele. Inițial și din complezență politicoasă profesorul era permisiv și avea unele semnale de compasiune însă efectul a fost că studentul era și mai plângăcios. A schimbat strategia și i-a ignorat pasajele negativiste dar l-a încurajat să spună despre stadiul unor teme, ce progrese are, ce a mai citit, ce-i place la ceea ce face și așa a reușit să-l deturneze de la subiectele inițiale. Preluase comunicarea cu ajutorul unor întrebări pozitive.
Fixarea de limite.
Alegeți o problemă presantă și care generează un stres, fixați-vă în scris o dată până la care veți aborda și rezolva problema. Punând-o pe hârtie aveți trei beneficii, scrisul cristalizează gândirea iar apoi gândirea motivează acțiunea. În plus, faptul că ați scris-o vă detașează cumva, știți sigur că nu veți uita problema dar vă luați timp de gândire lejeră.
Descoperiți și aspectele pozitive – bless in themess.
Orice problemă, orice situație are o parte negativă dar și o parte pozitivă. Dacă tot aveți această situație ce învățăminte trageți de aici și cum vor contribui acestea la evoluția voastră ulterioară?. Ce învățeu de aici? Există un beneficiu, măcar minim? Cum pot transforma problema în oportunitate? Tehnica vine din filozofia asiatică zen.
Atenuarea stresului prin umor.
Strategia este genială și constă în eliberarea de tensiunea stresului apelând la umor, la o comportare disociată, inversă, menajând astfel relații, situații și randamente. Cum facem? Când apare situația stresantă dacă ne comportăm conform cu situația ea se poate amplifica dar dacă ne comportăm invers ea se poate diminua. Tehnica este preluată din lucrarea Humor your stress a psihologului american Loretta LaRoche.
Exemple cotidiene:
- când vă taie cineva calea în trafic, deși aveați prioritate, primul impuls este să reacționați intens, verbal, gestual, chiar agresiv. Efectul este că stresul acum se va autoalimenta și veți ajunge nervos la birou sau, și mai grav, acasă și vă veți descărca pe cei din jur, persoane care nu poartă nicio vină. Tehnica este ca atunci când cineva vă taie calea – apare un stres – să reacționați invers, cu umor, yuuupi, weeee,esteeee, hai treci prietene, să fim sănătoși! Sau cu alte cuvinte pe care le puteți inventa voi, dar fără pic de ironie.
- mergeți cu spatele când sunteți stresați – colegii vor ști că ceva nu-i în regulă dar vor achiesa și ei.
- prezentați o veste proastă făcând o piruetă – copiatorul s-a stricat din nou, la-la!
Acest articol este parte integrantă din cartea Către leadership prin management, 2020.
Dacă vă place acest tip de articol, concentrat pe un anumit concept, util muncii voastre, vă invit să dați Like, comentați și distribuiți. Mulțumesc anticipat!
Sunt Radu Nechita
training partner MENTOR Training,
trainer licențiat LIFO® și Human Synergistics®.
Munca mea consta în a accelera procese de învățare aducând grupe de adulți la nivelul dorit de către organizația client.
Propun managerilor, team-leader-ilor, consultanților de vânzări să treacă la nivelul urmator. Etape clare, bune practici și tehnici consacrate, care conduc spre rezultate sustenabile. 1 – cursuri 2 – antrenare 3 – feedback.
Am scris cărțile:
Vânzarea consultativă – 125 de tehnici (2018)
Către leadership prin management (2020)
Vânzarea consultativă : 300 de tehnici și bune practici moderne (2022)
Am scris cărțile:
Vânzarea consultativă – 125 de tehnici (2018)
Către leadership prin management (2020)
Vânzarea consultativă : 300 de tehnici și bune practici moderne (2022)
Urmează partea 4 /10 din Managementul stresului și al conflictelor.